“Diversiteit leidt tot betere resultaten. Waarom werven we dan nog steeds copycats aan?” TICkA gaf op de VOV beurs een sessie over de hoeveelheid bias er aanwezig is bij mensen en hoe je hier het best mee om kan gaan.

Sinds mensenheugenis hebben organisaties geprobeerd bias (vooroordeel) zoveel mogelijk uit hun besluitvorming te bannen. Maar ondanks veel inspanningen, blijft bias hardnekkig bestaan. Met alle gevolgen van dien voor de beslissingen op vlak van mensen en organisaties. Research heeft zo’n 150 manieren geïdentificeerd waarop beslissingen beïnvloed wordt: nabijheid, ervaring, stereotypering, veiligheid, … Awareness vergroten alleen is niet voldoende. Neuroscience helpt ons eerst en vooral begrijpen waarom bias zo hardnekkig is en wat we eraan kunnen doen. In deze sessie bekijken we een nieuwe aanpak om bias te verkleinen en zo onze beslissingen over mensen en organisaties te objectiveren en te optimaliseren. De sessie werd getekend door een visual artist. Hieronder kan je de essentie terugvinden van de presentatie.

scan 1 grijswaarden lage resolutie 72 dpi - voor websitescan 2 grijswaarden lage resolutie 72 dpi voor website

Share